تربیت جنسی کودکان

تربیت جنسی کودکان

تربیت جنسی کودکان یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مسائل در حوزه‌های تربیت است زیرا نقش بسیار سرنوشت سازی در زندگی هر انسان دارد؛ به‌ویژه در عصری زندگی می‎کنیم که کودکان و نوجوانان به‌سادگی به هر چیز که بخواهند از طریق اینترنت دسترسی دارند.

ما همیشه در مدرسه و جامعه همراه فرزندانمان نیستیم پس لازم است که با تربیت صحیح آن‌ها را یاری کنیم تا بهترین تصمیم را بگیرند.
در رابطه با تربیت جنسی در سنین دبستان  چند خطر احتمالی وجود دارد که والدین و مربیان باید نسبت به آن‌ها هوشیار و مراقب باشند؛ چراکه دورۀ دبستان دوره‌ای بسیار حساس و مهم است زیرا شخصیت فرد در آن دوران شکل می‌گیرد و پایه و اساس عادات و اخلاق آینده است. به‌منظور کمک به تربیت جنسی کودکان و آسان‌تر کردن این مسیر برای والدین، به‌طور مختصر چند مورد از نکات مهم دراین‌باره را مرور می‎کنیم .

نکاتی مهم در تربیت جنسی کودکان

اول ‌از همه آنکه روابط والدین با فرزندان باید  به شکلی باشد که فرزند جرأت کند تا اگر مسئله‌ای برایش پیش آمد مسائل خود را با پدر و مادر در میان بگذارد و سؤالات خود را بپرسد؛ پس سعی کنید با آرامش و مهربانی به سؤالات کودکانتان پاسخ دهید . بسیار مهم است که معلمان و والدین در برابر سؤالات کودکان رفتاری آرام با امنیت برای کودک داشته باشند، داد و فریاد و پاسخ تند نداده و آن ها را دعوا نکنند . بهتر است با زبان ساده و آرامش به سوالاتشان پاسخ داده شود.

در تربیت جنسی کودکان بسیار خوب است که همیشه آرامش  و حس امنیت  فرزندانتان را در اولویت قرار دهید زیرا یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث بوجود آمدن انحرافات جنسی به‌ویژه خود ارضایی می‌شود، اضطراب و احساس ناامنی است، این احساس ناامنی باعث بی‌خوابی و یا بدخوابی کودک شده و باعث می‌شود هنگامی‌که به اتاق‌خواب ‎می‎رود در بستر بیدار بماند یا بیدار بشود و این زمینه‌ای برای پرداختن کودک به خود در بستر می‌شود و این بدخوابی و بی‌خوابی خود می‌تواند زمینه‌ساز مشکل انحراف باشد.

یکی دیگر از مسائل مهم در تربیت جنسی کودکان دقت و مراقبت والدین و مربیان در مورد دوست و هم‌نشین فرزندان و کودکانشان است چراکه دوستان و معاشران می‌توانند برای فرزند شما عزت‌آفرین یا نکبت آفرین باشند و آن‎ها را به راه‌هایی بکشانند که کودک را از مسیری که شما والدین عزیز برایش زحمت‌کشیده‌اید منحرف کند.

خطر بعدی که ممکن است در تربیت جنسی کودکان، بچه‌ها را در این مرحله سنی تهدید کند و والدین باید بسیار مراقب این موضوع باشند، بازی‌های انحرافی و تحریک‌کننده است که بعدها می‌تواند پایۀ رفتاری غلطی برای آن‌ها باشد مثل در کنار هم خوابیدن، ادای روابط زناشویی را درآوردن (که معمولاً آن را از جایی دیده و یا شنیده‌اند) و یا بازی‌هایی در مدرسه که باعث تماس بدنی بچه‌ها شده و ممکن است زمینۀ انحراف بعدی آن‌ها را فراهم سازد. به همین خاطر از معلمان و والدین عزیز تقاضا می‎شود مراقب بازی‌های کودکان چه در مدرسه و چه در خانه و مهمانی باشند.

دوستی و همبازی شدن دانش‌آموز دبستانی با دانش‌آموز بزرگ‌تر مثلاً دبیرستانی کاری معقولانه و پسندیده نیست مگر آنکه رفتار و بازی‌هایشان در دید مربیان یا والدین آن‌ها باشد.

یکی از نکات بسیار مهم در تربیت جنسی کودکان این است که باید به کودک آموزش داده شود که در موقع خلوت پدر و مادر در اتاق با کسب اجازۀ آن‌ها وارد اتاق شوند. همین‌طور از آنجایی که والدین مهم‌ترین الگوی رفتاری کودک‌اند و بخش مهمی از آموخته‌ها و حالات و مواضع کودک از آن‌هاست لذا والدین باید به جهت رشد و سلامت رفتاری کودکان خود از پوشش و آرایش مناسب در محیط خانه استفاده کنند .

خطرات و آسیب‎ های جنسی کودکان

با توجه به شرایط جسمی و فیزیکی بچه‌ها در سنین دبستان، این عزیزان ممکن است در معرض سوءاستفاده‌های جنسی از سوی بعضی از منحرفان و گرسنگان شهوت قرار گیرند، لذا باید روابط آمد و شد فرزندان در خانه، مدرسه، اجتماع و ارتباطات آن‌ها با افراد بزرگ‌تر به‌ویژه در بازی‌ها، زیر نظر گرفته شود تا خدای ‌نکرده مورد سوءاستفادۀ جنسی قرار نگیرند. قابل‌ذکر است کودکانی که در این سن مورد سوء استفاده جنسی قرارگرفته‌اند، بعد‌ها خود عامل به انحراف کشیدن دیگران شده‌اند و برخی از آنان از حالت سادیسم (آزردن دیگران و احساس لذت از آن) و مازوخیسم (آزاردهی خود) سر درآورده‌اند.

باید توجه داشت که برای پذیرش تربیت و سازندگی، دورۀ کودکی همچون نهالی کوچک است که به‌راحتی قابل تربیت و اصلاح است و اگر دچار انحرافی شود به‌راحتی نهال کوچک اصلاح می‌شود ولی اگر آن نهال به درخت تناوری تبدیل شود اصلاح آن کار بسیار مشکل و طاقت‌فرسایی است…

کودکان ما ثمره و امید زندگی ما هستند، با مطالعه و کسب اطلاعات آن‌ها را با بهترین شیوه و روش تربیت و تعلیم دهیم .

دیدگاهتان را بنویسید