تفاوت مغز زنان و مردان

تفاوت مغز زنان و مردان

کلیشه‎های جنسیتی، تفاوت  بین مغز زنان و مردان، اینکه آیا مغز یکی از این دو جنس نسبت به دیگری برتری دارد یا خیر و … مسائلی هستند که غالباً مودر بحث است.

علاقه به تفاوت­‎های مربوط به جنسیت در مغز انسان در قرن 19 گسترش یافت و با بررسی اولین مطالعات مشخص شد که مغز مردان بزرگتر از زنان است و قرینگی کمتری دارد.

این موضوع باعث شد تا در آن دوره بین مردم اینطور جا بیوفتد که مردان از نظر هوشی برتر از زنان هستند.

جالب است بدانیم بین مغز زنان و مردان بیش از یکصد اختلاف ساختاری وجود دارد، که شناخت این تفاوت­‎های موجود بین زن و مرد باعث می‏‎شود تا ما نسبت به تصمیم‎گیری‏‎های خود در روابط و حیطه­‎های مختلف زندگی، مثل خانواده، زناشویی، تعلیم و تربیت و مشاوره و درمان به درستی رفتار نماییم…

99درصد رمزگذاری­‎های ژنتیکی نر و ماده، یکسان است. کم­تر از یک درصد تنوع جنسیتی در میان بیش از سی هزار ژن در انسان، تفاوت کوچکی است، امّا این میزان تفاوت، تک تک سلول‏‎های بدن ما، جنسیت وسرنوشت مارا تحت تأثیر قرار می­‎دهند.

تا به حال این سوال برایتان پیش آمده است که چرا زنان و دختران سازگاری و وفاق بیشتری با احساسات خود و دیگران دارند؟ چگونه احساسات خود را راحت‎تر بیان می‎‏کنند و از آن آگاه‎ترند؟ چرا توانایی کلامی بالایی دارند ؟

پاسخ این است که جسم پینه‎­ای در زنان نسبت به مردان ضخیم‎­تر و بزرگ‎­تر می­‎باشد و ارتباط بین دو نیم‎کره بیشتر ایجاد می‏‎شود و توانایی زنان را در این زمینه بالا می‏‎برد.

حتما دیده‎اید که زنان می‎توانند چند عمل را همزمان انجام دهند و بر چند موضوع همزمان تمرکز کنند. مثلا هم آشپزی کنند و هم با فرزند خود صحبت کنند و حتی همزمان سریال هم ببینند! این توانایی به این خاطر است که ارتباط نورون‎ها در قشر مخ زنان با سرعت بیشتری برقرار می‏‎شود .

دختران نسبت به پسران گرایش کم­تری به مصرف موادمخدر، شرکت در رفتارهای غیرقانونی و درگیری دارند و علاقه‎ای به شرکت در کارهای خلاف ندارند زیرا قشر مخ در زنان سریع‎تر رشد می‏‎کند.

مردان در روابط‎ عاطفی غلیانات و هیجانات کم‌تری را تجربه می‌کنند و ما به غلط فکر می‏‎کنیم که آقایان بی‎احساس اند و اصلا درکی نسبت به عواطف ما ندارند! حتی مردان به دلیل اینکه هیجانات عاطفی کم‎تری تجربه می‏‎کنند نسبت به زنان کم‎تر کینه نگه می­‎دارند و کمتر یادشان می‎ماند که کجا و چرا ناراحت شدند شاید حتی اصلا ناراحت هم نشوند!

همه‎‏ی این‎ها به این دلیل است که هیپوکامپ در مغز مردان کوچک­‎تر از مغز زنان است . هیپوکامپ قسمتی از دستگاه کناره‌ای (سیستم لیمبیک) مغز است که مرکز یادگیری است که نقش مهم و حیاتی در حافظه بازی می­‎کند.

ساختار مغز

می‎بینیم که مغز زنان و مردان تفاوت‎هایی باهم دارند که این تفاوت‎ها کیفی هستند و نمی‎توان گفت که برتری وجود دارد.

دالر معتقد است، اگر روان­شناسیِ تفاوت­‎های دو جنس در قرن نوزدهم، این اشتباه را مرتکب شد که مرد را به عنوان جنس برتر شناخت تا بتواند زن را تنزّل دهد و وی را به نقش­‎های معمولی بارداری، تربیت فرزندان و تغذیه محدود کند، اما این باور نیز کاملاً اشتباه است که زن و مرد مشابه یکدیگر هستند.

آن‎ها با یکدیگر متفاوتند اما این تفاوت­‎ها بیشتر از آن که کمّی باشد، کیفی است.

مغز زنانه کم­تر جانبی و بیشتر به صورت کلی عمل می‎­کند، در حالی که مغز مردانه به شیوۀ تخصصی و سازمان­‎یافته عمل می­کند مغز زن نمایانگر توزیع گستردۀ توانایی­‎های اوست، در حالی­که مغز مرد نمایانگر توزیع منطقه­‎ای توانایی­‎های اوست .

مراکز گفتاری و شنیداری مغز زنان ، 11 درصد نورون­‎های بیشتری نسبت به مردان دارند. مرکز عمدۀ شکل­گیری احساسات و خاطرات – هیپوکامپ – نیز در مغز زنان همانند مداربندی مغزی برای زبان و مشاهدۀ احساسات در دیگران، بزرگ­تر است. این به این معناست که زنان به طور متوسط در بیان احساسات و یادآوری جزئیات رخدادهای احساسی و عاطفی، عملکرد بهتری دارند، در مقابل مردان 5/2 برابر فضای مغزی مختص انگیزش جنسی و هم­چنین مراکز مغزی بزرگ­تری برای فعالیت و پرخاشگری دارند.

مردان پردازشگرهای بزرگ‎­تری در ابتدایی­‎ترین بخش مغز که ترس را ثبت کرده و سبب پرخاشگری می‏‎شود -یعنی جسم بادامی شکل- دارا هستند، این امر پاسخی به این سوال است که چرا برخی مردها می­‎توانند در ظرف چند ثانیه از وضعیت عادی به یک موقعیت خشونت‎­آمیز برسند، در حالی­که بسیاری از زنان برای خودداری از درگیری اقدام به هرکاری می­‎کنند، اما فشارهای روان­شناختی ناشی از نزاع در نواحی مغز زنان عمیق‎­تر ثبت می‏‎شود.

در زنان مسیرهای مغزی متصل به شناسایی بصری، فعال می­‎گردید و زمان بیشتری نسبت به مردان برای تجسم ذهنی اشیاء صرف می‏‎شد. این واقعیت تنها به این معنی است که مدت بیشتری طول کشید تا زنان تمام اعمال شناختی را که مردان اجرا می‎کنند، اجرا کنند– آن‎­ها این کار را تنها با استفاده از مدارهای مغزی متفاوت انجام می­‎دهند.

دختران و زنان در واکنش‎­های فیزیکی با تامّل بیشتری عمل نموده و ترجیح می­‎دهند از منابع کلامی، برای واکنش‎­های خود استفاده کنند اما درپسران و مردان با سطوح بیشتری از مایع نخاعی که مغزو بدن را بهم ارتباط می­‎دهد، توازن بیشتری در حالت «گریز و ستیز» داشته و برای پاسخ­‎های فیزیکی آماده‎ترند و این اختلاف از ساقه‎ی مغز انسان نشات می‎گیرد.

 

آنچه خواندید گزیده‎ای بود از کتاب «مغز زنان» به قلم لوان برزندین، متخصص مغز و اعصاب و مؤسس کلینیک ویژه‎ی هورمون و خلق و خوی زنان .

بپس می‌بینیم که هیچ‎کدام از تفاوت های بین مغز زنان و مردان کمی نبوده و بلکه کیفی هستند.

کتاب مغز زنان با بررسی های عصب -روانشناختی دیدگاه ما را نسبت به تفاوت‏‎های مغز زنان و مردان وسیع‎تر می‏‎کند و علل بروز رفتار‎ها و حالات‎روحی  بانوان را مشخص می‎‏کند تا بتوانیم با شناخت صحیح از زنان، زندگی فردی،مشترک و اجتماعی خود را سالم‎تر سازیم .

دیدگاهتان را بنویسید