پرورش استعدادهای پسران

پرورش استعدادهای پسران

پرورش استعدادهای ذهنی پسران

قوی بودن یکی از نشانه‌های کلیدی هر فرد موفق است. آن‌ها سرشان را بالا نگه می‌دارند و در حل مشکلات با راه‌حل‌های منطقی شجاعانه عمل می‏کنند. آن‌ها از چالشی عقب‌نشینی نمی‌کنند و می‌دانند چطور برای خودشان و دیگران تلاش کنند. این به این معنا نیست که یک فرد موفق شکست نمی‏خورد بلکه این به این معنی است که آن‌ها دوباره بلند می‌شوند و هرگز تسلیم نمی‌شوند و می‌دانند که این سختی‌ها نیز از بین خواهند رفت. آن‌ها هرگز نیاز به همدردی اطرافیان ندارند و به‌جای آن به راه خود ادامه می‌دهند و به خود می‌بالند.

بلوغ فکری پسران

دختران به‌طور متوسط  زودتر از پسران به بلوغ می‌رسند، به همین دلیل در تاریخ زندگی بشر همواره این انتظار بوده که پسران به‌محض برخورداری از توان کاری هرچه سریع‌تر حرفه‌ای را برگزینند تا زودتر به بلوغ حرفه‌ای و فکری دست یابند. چرا که پسران با ورود به دنیای کار و فعالیت به بلوغ و تکامل حقیقی خود خواهند رسید.

یک پسربچه هر آنچه از خانواده و سرپرستان نزدیکش راجع به آنچه که باید باشد می‏آموزد، فوراً در قالب داستان‌ها، بازی‌ها و رؤیاهایش مورد آزمایش قرار گرفته و به ناخودآگاه وی اضافه می‌گردد. زمانی که پسربچه‌ها به تلویزیون، صفحه‌نمایش رایانه، تبلت و گوشی همراه و یا دیگر ابزار الکترونیکی خیره می‌شوند، درواقع از بازی کردن‏های فعال بی‌نصیب می‌مانند و هرگز از دستان خود  برای ساختن و بازی کردن استفاده نمی‌کنند. ازاین‌رو رشد طبیعی مغزشان تحت تأثیرات منفی قرار می‌گیرد.

پسرم، تو قهرمان من هستی

بارها این جمله را از زبان مادران و پدران بسیاری راجع به پسران خویش شنیده‌ایم. به نظر می‌رسد حتی جملات اندکی ازاین‌دست، قلب هر پسری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وقتی از واژهٔ «قهرمانانه» صحبت می‌شود، در حقیقت به دنبال این هستیم که همه پسران و مردان، قهرمانانه رفتار و عمل کنند، یا در آینده از این موهبت برخوردار شوند.

  • محترم
  • مبتکر
  • مسئولیت‌پذیر
  • اصیل
  • صمیمی
  • خلاق

هر یک از این واژگان را می‌توان در درون پسران جوان، نوعی استعداد و قابلیت نوظهور تلقی نمود که به‌طور ایدئال برای نوجوانانی که به‌سوی یافتن هدفی هدایت می‌شوند، روزبه‌روز و با کمک دیگران نیرومندتر می‌گردند و همۀ این خصایص باید در تمام پسرانی که هدف را در زندگی جستجو می‌کنند به‌خوبی و کامل توسعه یابند.

– محترم، پسری با برخورداری از اصول اخلاقی است که به مردی باوجدان و وظیفه‌شناس تکامل‌ یافته است.
– مبتکر، پسری کاری و سخت‌کوش است که تبدیل به مردی شده که به‌دقت کارهای خود را به انجام می‌رساند.
– مسئولیت‌پذیر، پسری است که به نیازهای دیگران اهمیت می‌دهد و به‌صورت مردی خدمت رسان رشد یافته است.
– اصیل، پسر یا مردی تابع اصول اخلاقی، محافظ و مراقبت‌کننده است که باوجود برخورداری از تمام خصوصیات فوق، زمانی که به سن بزرگ‌سالی پا می‌گذارد، خود را گم یا کاملاً دربند و اسیر دیگران نکند؛ اما در عوض موهبت‌های منحصربه‌فرد خویش را در طول زندگی بروز دهد.

– صمیمی، پسری است که نحوهٔ عشق ورزیدن و دوست داشتن را بیاموزد و سپس در سن بزرگ‌سالی تبدیل به مردی شود که قادر به عشق ورزیدن به دیگران، به‌عنوان شریکی برابر باشد.

– خلاق، پسری است که رؤیاپردازی می‌کند و هر روز به‌عنوان یک مرد، رؤیاهای سالم خود را در تمام‌ مسیر دستیابی به آفریدن و عشق ورزیدن به نسل آینده، دنبال می‌کند.

حس اقتدار یا همان قهرمان بودن نشانهٔ مهمی از بلوغ و متمدن  شدن در وجود همهٔ مردان است.

دیدگاهتان را بنویسید