معرفی کتاب روانشناسی روابط درون خانواده

روانشناسی روابط درون خانواده

نویسنده:دکتر علی اصغر احمدی

موضوع: روانشناسی خانواده

قطع: رقعی

تعداد صفحات: 184

قیمت: 240000 ریال

کتاب روانشناسی روابط درون خانواده

معرفی کتاب

این کتاب با بررسی فضای روانی خانواده و نحوۀ اثرگذاری آن بر رفتار و  برخورد اعضای خانواده، به بیان چگونگی تاثیر این فضای روانی بر تک‏ تک اعضا خانواده  می‎پردازد.

همچنین بیان می‎کند که یک خانواده بهنجار چگونه می‎تواند اعضای خود را از فضای منفی و تنش‏‎های موجود در جامعه به مأمن محکم و گرم خود داخل کند و تمامی تنش‎های ناشی از حضور در فضای بیرون از خانواده را از میان برده تا افراد بتوانند با انرژی مضاعف برای انجام اعمال روزمرۀ خود به فضای جامعه بازگردند.

در این راستا کتاب در بخش اول با بررسی انواع تنش‎ها و چگونگی تنش‎زدایی در فضای  خانواده و همچنین ارائه راهکارهایی در خصوص چگونگی رخداد پدیدۀ سلطه‎گری در فضای خانواده به عنوان پدیده‏ای کتمان‏‎ناپذیر در فضای هر خانواده می‎پردازد و آموزش می‎دهد که چگونه با تعدیل این پدیده، می‎توان زندگی خانوادگی آرام و به دور از تنشی بنیان نهاد.

بخش دوم کتاب، انواع روابط درون خانواده و الگوها موجود در این پدیده را اعم از وابسته، سلطه‎گر، مقابله‎ای و … بررسی کرده و مخاطب را به شناخت مطلوبی از الگوی موجود در بستر خویش می‎رساند.

در بخش سوم با معرفی انواع کارکردهای خانواده در همۀ بخش‎ها (مأموریت، بحرانی، زیستی، روانی و …) به بررسی هرکدام پرداخته و مهم‎ترین آن‎ها را ذکر می‎کند.

سلطه‎گری در خانواده

خانواده به عنوان یک اجتماع کوچک انسانی ناگزیر از سلطه‌گری و سلطه‌پذیری است. علاوه‌ بر ضرورت رهبری و هدایت سازمان‌ها و گروه‌های اجتماعی، به دلیل تفاوت‌های فردی بین انسان‌ها، برخی از آنان در موضع توانمندتری نسبت به سایرین قرار می‌گیرند. از این رو بهتر از دیگران می‌توانند از عهده برخی از کارها برآیند. در چنین مواردی افراد ضعیف‌تر ناگزیر از پیروی از افراد قوی‌تر هستند. افراد باهوش، علی القاعده بهتر از افراد کم‌هوش توانایی اداره امور را دارند و بهتر است افراد کم‌هوش در موارد مربوط از افراد باهوش‌تر پیروی کنند. در خانواده انواعی از روابط انسانی، از جمله سلطه‌گری و سلطه‌پذیری برقرار می‌شود. در حقیقت خانواده برای استمرار وجودی خود ناگزیر از اعمال سلطه است و این جوی اجتناب ناپذیر و حاکم برخانواده است…