سفر به سرزمین وحی
سفر بیتالله الحرام و توفیق زیارت خانه خدا و حرم نبوى(ص) سرمایهاى عظیم براى بالندگى و پویایى انسانها و جوامع انسانى محسوب مىشود.
حج، نمایشى پرشکوه از اوج رهایى انسان موحّد از همهچیز جز او، و جلوه بىمانندى از عشق و ایثار، و آگاهى و مسئولیت، در گستره حیات فردى و اجتماعى است. پس حج تبلور تمامعیار حقایق و ارزشهاى مکتب اسلام است.
براین باوریم که یکی از منابع شناخت برای عمل و رفتار، پس از قرآن کریم و دهها آیه کریمه آن؛ سیره وجود مقدس رسول اکرم(ص) و اهلبیت عصمت و طهارت(ع) است.
در حوزه گفتار، بهترین منبع برای شناخت و آگاهی، کلمات گهربار و پیامهای نورانی و تذکرات اخلاقی آنان است. وجود مقدس نبی اکرم(ص) در مورد سخنان خود فرمودهاند: «اعطیت جوامع الکلم»؛ «خداوند به من کلمات جامعه داده است»
و امام صادق(ع) میفرماید: «اتّبِعُوا آثارَ رَسُولِ اللَّهِ وَ سُنَّتَهُ فَخُذُوا بِها»؛ «از آثار و سنّت پیامبر خدا تبعیت و به آنها عمل کنید.»
در قرآن کریم خدای متعال تنها خلقوخوی پیامبر اعظم(ص) را مورد تمجید قرار داده و از آن به عظمت یاد نموده است: «وَ إِنَّک لَعَلى خُلُقٍ عَظِیم» و بر ماست بهحکم دستور الهی «لکم فی رسولالله اسوة حسنه» اخلاق و سیره رفتاری حضرت ختمیمرتبت را سرمشق خود گیریم.
آن بزرگوار دارای اصولی در رفتار بودهاند که به تحقیق همان اصول، معیار رفتار و ملاک عمل ما میتواند باشد.
براین اساس، لازم است که شیوه و رفتار نبی اکرم(ص) را در سفر نورانی حجة الوداع با نگاه جامع بررسی کنیم؛ چگونگی تلبیه و احرام آن حضرت و ذوات مقدسه معصومین(ع) را در حج و عمره، سلوک عبادی و چگونگی مواجهه با کعبه معظمه، انجام مناسک و مراقبت از اعمال همراهانش، چگونگی مواظبتهای اخلاقی از همسفرانش خصوصاً جوانان در جوارش، روش پاسخگویی به پرسشهای اصحاب، پاسخ به درخواستها و اجابت دعا برای آمرزش گناهان آنان، تذکرات اخلاقی در منی و عرفات، قربانی و حلق و سکونت در ایام تشریق در منی و… تمامی این امور میتواند اصول و معیار عمل صحیح برای همگان باشد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.